Lezyne Digital Alloy Drive Review: Moderniseren van een Klassieker

Laatst aangepast op 27 november 2017  |  geschreven door
Een vraag of opmermerking hierover?

Deze groot volume minipomp is met zijn digitale bandenspanningsmeter een combinatie die je zelden tegenkomt. Met de handzame Lezyne Digital Alloy Drive kun je banden snel en nauwkeurig oppompen voor die ongelegen momenten tijdens je mountainbike rit. Hierdoor ben je in no-time weer op de MTB met optimale bandendruk om verder te genieten van de trails en omgeving. Met de klassieke Lezyne Alloy Drive als basis, zijn de verwachtingen voor deze digitale variant uiteraard ook hoog.

VIDEO

Klik op de  Youtube ondertiteling knop  knop in de video voor Nederlandse ondertiteling of ga naar het MTB.guide Youtube Channel voor meer MTB gerelateerde video's. De complete vertaling vindt je ook hieronder.

Features

Met de Lezyne Alloy Drive als basis, heb je naast de toevoeging van een digitale bandenspanningsmeter, ook nog steeds een CNC gefreesd aluminium behuizing, ABS Flex Hose (voor Presta, Schrader en Dunlop ventielen) en een montagebeugel.

lezyne digital alloy drive review 13
Bijna klaar om op je MTB te monteren. Of toch in je rugzak?

De pomp zou je band tot 90 psi of 6.2 bar moeten kunnen oppompen, wat hoog is voor een groot volume minipomp. Tussen theoretische waarden en de praktijk zit doorgaans een verschil in deze pompen en wordt later in deze review getest. De bandenspanningsmeter wordt geadverteerd als "super nauwkeurig", en ook hierbij gaan we kijken of dit waar is.

De Digital Alloy Drive heeft geen directe concurrenten die een minipomp combinerenen een digitale bandenspanningsmeter. Er zijn er echter wel een aantal concurrenten met een analoge bandenspanningsmeter die ook nauwkeurig af te lezen zijn, zolang de meter niet te klein is. Hier is een lijst van minipompen die ik als potentiele concurrenten zie. Deze lijst bevat ter vergelijking ook de standaard Lezyne Alloy Drive.

lezyne digital alloy drive review 11
Geen andere digitale bandenspanningsmeters, maar ze zijn wel een stuk goedkoper.

De prijs is hierbij een belangrijk punt: voor € 74,95 is de Lezyne Digital Alloy Drive een dure pomp en de duurste in deze vergelijking. De Birzman en Crankbrothers minipompen hebben een vergelijkbare afwerking en verschillen niet veel qua mogelijkheden, waardoor het prijsverschil van €25 behoorlijk hoog is.

De maximale druk zou geen probleem moeten zijn zo lang je ongeveer 65 psi of 4,5 bar haalt, wat over het algemeen de maximale druk is voor een standaard MTB buitenband.

lezyne digital alloy drive review 12
Het gewicht komt goed overeen, alleen blijft het een wat zware minipomp.

Op de trails, met of zonder rugtas, is gewicht altijd belangrijk. De Digital Alloy Drive is een van de zwaarste minipompen met zijn 170 gram (3 gram lichter dan aangegeven. Sommige pompen zijn daarnaast beschikbaar in verschillende formaten, waarbij je een ander compromis hebt tussen gewicht, formaat en capaciteit, maar de Digital Alloy Drive is slechts in één maat beschikbaar.

Een feature die je op sommige minipompen ziet, maar niet op de Lezyne, is de mogelijkheid om te wisselen tussen groot volume en hoge druk, wat een pomp ook bruikbaar maakt voor gebruik de racefiets.

Testen

De Lezyne Digital Alloy Drive gaan we aan een aantal tests onderwerpen, startend met de nauwkeurigheidstest. Omdat de digitale bandenspanningsmeter het belangrijkste onderscheidende kenmerk van de pomp is, is nauwkeurigheid een belangrijk punt. Voor de test wordt de band tot 13 psi en 26 psi (0,9 en 1,8 bar) opgepompt en vervolgens gecontroleerd met een gekalibreerde 30 psi bandenspanningsmeter. De test wordt 3x herhaald om tot een gemiddeld resultaat te komen.

De nauwkeurigheid bij veel digitale bandenspanningsmeters is in één decimaal voor psi en twee decimalen voor bar. Hierdoor zijn metingen in psi nauwkeuriger en worden deze aangehouden als hoofd eenheid in de tests.

lezyne digital alloy drive review 10
De nauwkeurigheid voldoet niet aan de verwachtingen, terwijl het digitale scherm het wel makkelijk maakt om de waarden duidelijk af te lezen.

Kijkend naar de resultaten, dan leest de Alloy Drive tot 2 psi te hoog af. Dit is een aanzienlijk verschil, vooral wanneer je op lage druk en groot volume banden rijdt. Ter vergelijking, de bekendere Schwalbe Airmax Pro bandenspanningsmeter zit ongeveer 1 psi te hoog.

De volgende test is de 100 rep(etitie) test. Als basis voor deze test wordt een 27,5 inch wiel, standaard binnenband en een Maxxis Highroller 2,3 gebruikt. De net gemonteerde band wordt eerst opgepompt tot 60 psi (4,1 bar) zodat de band goed op de velg zit. Vervolgens wordt alle lucht uit de band gelaten. Daarna wordt de pomp aangesloten en de luchtdruk gemeten na 100x pompen. Deze stappen worden 3x herhaald om tot een gemiddelde score te komen.

lezyne digital alloy drive review 18
De groot volume minipump maakt het oppompen van de band een (relatief) korte inspanning.

De Lezyne Digital Alloy Drive komt tot 18,3 psi (1,26 bar) na 100x pompen. Wat goed is voor een groot volume minipomp maar het blijft redelijk arbeidsintensief.

Als laatste is de maximale luchtdruk test. De band wordt opgepompt totdat ik geen extra druk meer in de band krijg. Ik beschouw een pomp die tot 40-65 psi gaat goed genoeg voor moeilijk te monteren banden.

De Lezyne Digital Alloy Drive kwam tot 49 psi (3,44 bar), wat de pomp bruikbaar maakt voor de meeste mountainbike banden. Maar de pomp komt flink tekort op de geadverteerde luchtdruk van 90 psi (6,2 bar) waardoor de pomp niet bruikbaar is voor racefiets banden.

De pomp in gebruik

Het gebruik van de Lezyne Digital Alloy Drive spreekt voor zich. Je maakt de doppen los, draait de ABS slang los en draait het tegenovergestelde ventieltype in de onderkant van de pomp. Vervolgens draai je de slang op het ventiel en kun je beginnen met pompen. Vergeet niet de pomp aan te zetten.

lezyne digital alloy drive review 17
De knop laat lucht uit de slang of uit je band afhankelijk van het ventiel.

Je verliest een beetje druk wanneer je de pomp bevestigt of verwijdert van Presta ventielen, zoals meeste het geval is met deze geschroefde verbindingen. De knop op de slang laat de druk uit de slang, wat het makkelijker maakt om de pomp los te maken van Presta ventielen en zou ook voorkomen dat het binnenwerk tegelijk lost komt. Je kunt dus bij Presta ventielen geen druk uit de band laten lopen wanneer de slang is bevestigd, maar dit kan wel wanneer je een Schrader ventiel hebt. De slang maakt bijna altijd een luchtdichte verbinding en bij de ene keer dat dit niet het geval is, moet je de slang even opnieuw op het ventiel draaien.

lezyne digital alloy drive review 16
Een pijnlijke hand bij het bereiken van de maximaal haalbare druk.

De capaciteit van deze groot volume minipomp lijkt een goede optie om de banden weer op de juiste druk te krijgen na een lekke band. In sommige gevallen moest ik de band tot 45 psi oppompen om de band goed op de velg te laten zitten. De kracht die je nodig hebt om de band op te pompen (wanneer de pomp aan het limiet zit) neemt sterk toe. Dit betekent ook dat het handvat in je hand begint te drukken. Vooral ter plaatse van de opening voor de slang wordt snel oncomfortabel.

lezyne digital alloy drive review 15
Een effectieve maar goedkoop aanvoelende montagebeugel.

De Lezyne komt met een montagebeugel, wat rijden zonder rugzak eenvoudiger maakt. De montagebeugel voelt goedkoop aan maar houdt de pomp op zijn plaats. Iets wat snel duidelijk wordt is het ratelen. Het is niet per se het handvat dat ratelt (alhoewel het handvat ook wel een rubberen afdichtingsring zou kunnen gebruiken), is het uiteindelijk de slang die in de pomp ratelt wanneer de pomp in de houder zit. Persoonlijk heb ik de minipomp altijd in mijn rugzak en dan hoor je het ratelen niet.

lezyne digital alloy drive review 14
Een eenvoudig te vervangen batterij.

De batterij lijkt lang mee te gaan. Na de pomp een aantal keren per maand te hebben gebruikt en uitgebreider voor deze review, laat de batterij indicator geen afname zien. Omdat je de pomp ook maar een paar minuten per keer gebruikt, verwacht ik ook niet dat de batterij snel leeg zal zijn. Het vervangen van de batterij is eenvoudig en wordt gedaan door de dop onder het scherm los te draaien. De batterij is een minder gangbare CR1220, maar het vinden van een nieuwe batterij zou geen probleem moeten zijn. Het vastdraaien van de dop geeft niet veel vertrouwen, het voelt fragiel aan en er is geen duidelijk punt waar je moet stoppen.

Conclusie

De Lezyne Digital Alloy Drive is met zijn €74,95 een dure minipomp en zeker niet voor iedereen. Als je veel waarde hecht aan je bandendruk en een alles-in-een oplossing wilt hebben, dan is deze pomp de overweging waard. Maar wees ervan bewust dat je een stevige meerprijs betaalt over andere minipompen met een analoge bandenspanningsmeter. De Lezyne wordt aangeprijsd als een groot volume pomp, en je zou hem ook alleen daarvoor moeten gebruiken, sinds de pomp maximaal 49 psi (3,4 bar) haalt. Als een groot volume pomp verwacht je dat het veel lucht verplaatst bij elke pompbeweging en de Digital Alloy Drive maakt dat ook waar, met een score van 18,3 psi in de 100rep test. Dit maakt het een behoorlijk efficiente groot volume minipomp.

lezyne digital alloy drive review 20
Digitaal betekent niet vanzelfsprekend slim

De Digital Alloy Drive is niet een “Smart Pump" Het kan geen verbinding maken met je telefoon en heeft geen andere indrukwekkende features. Hij gaat zelfs niet automatisch aan wanneer de pomp op druk staat. Het vervangt alleen maar een analoge bandenspanningsmeter met een digitale. Het scherm maakt het makkelijker om de precieze bandendruk af te lezen, maar helaas heb je hiervoor wel een batterij nodig. Net als de meeste elektronica voor buitengebruik moet het tegen een beetje regen kunnen. De Digital Alloy Drive lijkt enigszins waterbestendig, maar omdat er geen IP-codering is afgegeven (zoals IP68) zou ik hem niet onder water dompelen.

lezyne digital alloy drive review 19
The ABS slang houdt de pomp stevig aan het ventiel vast.

De ergonomie van een pomp wordt vaak over het hoofd gezien en je komt er vaak achter wanneer het te laat is. De ergonomie van de Digital Alloy Drive is redelijk te noemen. De ABS Flex slang geeft je de vrijheid om in een comfortabele positie te pompen terwijl de slang aan het ventiel blijft zitten. Maar wanneer de slang uit het handvat wordt gehaald, geeft de opening in het handvat een oncomfortabel drukpunt in de palm van je hand wanneer de bandenspanning toeneemt.

De Lezyne Digital Alloy Drive bevindt zich in een lastige positie. Er zijn goedkopere pompen met bandenspanningsmeters, je kunt een pomp en een nauwkeurigere bandenspanningsmeter apart kopen. En er zijn minipompen die zowel groot volume als hoge druk aan kunnen. Hierdoor moeten de andere features voor jou belangrijker zijn als je overweegt de Lezyne Digital Alloy Drive te kopen.

MTB.guide beoordeling   3 5 star rating
Schrijf je bericht hier...
Log in met ( Registreren ? )